maanantai 20. huhtikuuta 2015

Kevyt liikenne Vilnassa

Viikossa sai hyvän käsityksen Vilnan kevyestä liikenteestä ja sen tämän hetkisestä tilanteesta. Teiden kunnossapito (tai pikemminkin sen puutteesta) ja eri väylien rakentaminen vaihteli paljon alueittain. Toisaalla esimerkiksi pyöräkaistoihin oli panostettu enemmän, kun taas toisaalla pyöräkaista oli vain maalattu valkoinen viiva. Näen kuitenkin paljon potentiaalia pyöräilyn ja jalankulun kehittämiseen Vilnassa ja jo nyt paikoittain oli hyviäkin esimerkkejä toimivasta kevyestä liikenteestä.


 Jalankulun liikennevalot poikkesivat Suomen liikennevaloista. Välillä liikennevalot olivat samaa kokoluokkaa kuin ajoneuvoliikenteen valot, joka oli hieman hämäävää uutuudeltaan. Ainoa ero oli että lamppujen päällä oli jalankulkijoiden kuvia. Joissain paikoissa oli kuitenkin samanlaisia liikennevaloja kuin Suomessa. Jalankulkijat tuntuivat Vilnassa kunnioittavan liikennevaloja, enkä nähnyt yhdenkään kävelevän punaisia päin.

Kampusalueella oli paljon pyöräparkkeja, mutta ei yhtään pyöriä
Omia pyöriä ei suositella säilytettäväksi ulkosella öitä, koska lukittunakin ne saattavat hävitä. 

Merkinnät olivat selkeitä....
... mutta sijoitus ei aina ollut ideaalisin

Vuokrattavia kaupunkipyöriä






Pyöräilijöiden määrä oli yllättävän vähäinen, vaikka mielestäni sää oli suotuisa pyöräilylle. Pyörätelineitä oli vähän ja eniten niitä oli yliopiston piha-alueella. Tästäkin huomaa, että pyöräilyn osalta Vilna on vielä kehityksessä jäljessä, verrattuna esimerkiksi Helsinkiin. Positiivista oli huomata, että kaupunki on panostanut asiaan lisäämällä vuokrattavia oranssisia pyöriä. Ensimmäinen puoli tuntia on ilmainen, ja sillä Vilnalaiset käyttävätkin niitä usein esimerkiksi työmatkoihin. Vuokrauspisteitä oli ydinkeskustan läheisyydessä hyvin, mutta paikallisväestön kanssa keskusteltuani niitä on nykyään liian vähän ja liian pienellä alueella.



Itse koin että jalankulkijan asema on esimerkiksi tietä ylittäessä suhteellisen turvallinen, kunhan muistaa luoda katsekonktaktin autoilijan kanssa.  


Suojatiemerkintä

Paikoittain tiemerkinnät olivat kuluneet melkein kokonaan pois.




Jalkakäytävät olivat erityisesti vanhassa kaupungissa erittäin kapeita ja osittain huonokuntoisia. 


Paremmassa kunnossa olevat jalkakäytävät löytyvät Vilnan ydinkeskustan alueelta, jossa ne ovat jo huomattavasti leveämpiä ja uudenveroisia. Paikoittain löytyi myös näkörajoitteisille tarkoitettuja tiemerkintöjä. Esteettömyyttä ei oltu myöskään otettu huomioon vanhan kaupungin puolella, joissa rotvallit olivat huomattavasti korkeampia.




Trakain puolelle siirtyessämme huomasi hyvin turistien tuoman rahan ja sen vaikutuksen jalkakäytävien kunnossapitoon. Jalkakäytävien kunto oli erinomainen, mutta siellä ei oltu erikseen huomioitu pyöräilijöitä. Tämän epäilen johtuvan pyöräilijöiden vähäisyydestä.

























Vilnassa on vielä paljon kehitettävää kevyen liikenteen aseman parantamiseksi. Potentiaalia ja halua, varsinkin kaupunkilaisilta, löytyisi, mutta asioiden eteneminen vaatisi ponnisteluja hallinnolliselta tasolta. Panostusta on saatu nähdä jo tähän mennessä, mutta kohteet ja tavat eivät ole vielä kohdanneet toivottua tasoa.



Miikka Hara

Kuvat: K.K

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti