Jalankulun liikennevalot poikkesivat Suomen liikennevaloista. Välillä liikennevalot olivat samaa kokoluokkaa kuin ajoneuvoliikenteen valot, joka oli hieman hämäävää uutuudeltaan. Ainoa ero oli että lamppujen päällä oli jalankulkijoiden kuvia. Joissain paikoissa oli kuitenkin samanlaisia liikennevaloja kuin Suomessa. Jalankulkijat tuntuivat Vilnassa kunnioittavan liikennevaloja, enkä nähnyt yhdenkään kävelevän punaisia päin.
Kampusalueella oli paljon pyöräparkkeja, mutta ei yhtään pyöriä |
Merkinnät olivat selkeitä.... |
... mutta sijoitus ei aina ollut ideaalisin |
Vuokrattavia kaupunkipyöriä |
Pyöräilijöiden määrä oli yllättävän vähäinen, vaikka
mielestäni sää oli suotuisa pyöräilylle. Pyörätelineitä oli vähän ja eniten
niitä oli yliopiston piha-alueella. Tästäkin huomaa, että pyöräilyn osalta
Vilna on vielä kehityksessä jäljessä, verrattuna esimerkiksi Helsinkiin.
Positiivista oli huomata, että kaupunki on panostanut asiaan lisäämällä
vuokrattavia oranssisia pyöriä. Ensimmäinen puoli tuntia on ilmainen, ja sillä
Vilnalaiset käyttävätkin niitä usein esimerkiksi työmatkoihin. Vuokrauspisteitä
oli ydinkeskustan läheisyydessä hyvin, mutta paikallisväestön kanssa
keskusteltuani niitä on nykyään liian vähän ja liian pienellä alueella.
Itse koin että jalankulkijan asema on esimerkiksi tietä
ylittäessä suhteellisen turvallinen, kunhan muistaa luoda katsekonktaktin
autoilijan kanssa.
Suojatiemerkintä |
Paikoittain tiemerkinnät olivat kuluneet melkein kokonaan pois.
Jalkakäytävät olivat erityisesti vanhassa kaupungissa erittäin kapeita ja osittain huonokuntoisia.
Paremmassa kunnossa olevat jalkakäytävät löytyvät Vilnan ydinkeskustan alueelta, jossa ne ovat jo huomattavasti leveämpiä ja uudenveroisia. Paikoittain löytyi myös näkörajoitteisille tarkoitettuja tiemerkintöjä. Esteettömyyttä ei oltu myöskään otettu huomioon vanhan kaupungin puolella, joissa rotvallit olivat huomattavasti korkeampia.
Trakain puolelle siirtyessämme huomasi hyvin turistien
tuoman rahan ja sen vaikutuksen jalkakäytävien kunnossapitoon. Jalkakäytävien
kunto oli erinomainen, mutta siellä ei oltu erikseen huomioitu pyöräilijöitä.
Tämän epäilen johtuvan pyöräilijöiden vähäisyydestä.
Vilnassa on vielä paljon kehitettävää kevyen liikenteen
aseman parantamiseksi. Potentiaalia ja halua, varsinkin kaupunkilaisilta,
löytyisi, mutta asioiden eteneminen vaatisi ponnisteluja hallinnolliselta
tasolta. Panostusta on saatu nähdä jo tähän mennessä, mutta kohteet ja tavat
eivät ole vielä kohdanneet toivottua tasoa.
Miikka Hara
Kuvat: K.K
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti