Päivä 1 Maanantai
Aamulla kello 7.07 meidän InterCity juna lähti Riihimäeltä kohti Tikkurilaan juna-asemaan. Tikkurilasta meillä oli jatkoyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Bussi 61V ajoi meidät suoraan kentälle ja 9.45 lentokoneen pyörät irtosivat kiitoradasta ja nokka oli kohti Liettuaan Vilnaan.
Lento kesti vain 45min kun saavuimme Vilnaan. Lento sujui
hyvin pienestä turbulenssista huolimatta. Laukut saatuamme lähdimme kävelemään
ulos missä meitä odottivat oppilaat joilla oli HAMK-kyltti kädessä. Oppilaat
ottivat koko porukan vastaan lämpimästi ja toivottelivat kovasti tervetulleeksi
Liettuaan. Ei mennyt kauan kun kaksi tilataksia tuli hakemaan meidät ja vei
meidät suoraan hotellin eteen. Vietyämme
laukut käveltiin matkaoppaiden johdolla ostoskeskukseen nimeltä Cup.
Tarkoitus oli mennä kaikki yhteen ruokaravintolaan syömään
ja oltaisi vaihdettu kuulumisia yms. Kello oli joskus 13.00 kun saavuimme
ravintolaan eteen, hetken päästä tarjoilija tuli meidän luokse ja oli
pahoillaan ettei ravintolaan voi ottaa näin isoa ryhmää, koska heidän
resurssinsa eivät ole riittävät. Oppaat
jakoivat meidät taas kahteen ryhmään ja menimme etsimään jota toista
ruokapaikkaa.
Kello 15.00 olimme kaikki syöneet ja laskut maksettu.
Positiivisena asiana oli se, että ruoka oli todella halpaa ja maistuvaa
verrattuna esim. Suomeen. Lounaan jälkeen meille annettiin 2h vapaata aikaa
jotta voisimme kierrellä kaupat läpi tai ihan muuten vaan oleilemaan. Kyseissä
kauppakeskuksessa kaikki kaupat olivat merkkikauppoja. Hinnat eivät olleet ihan
sitä luokkaa mitä opiskelijat etsivät. Sillä aikaa kun olimme kaupoilla sää
muuttui epävakaisemmaksi ja vettä tuli täydeltä laidalta.
Kello 17.00 meille tilattiin matkaopas joka vei meidät
kävelemään kaupungin halki. Sää ei ollut ihan siitä paremmasta päästä kaupunkikiertueella.
Oli todella tuulista, vettä tihkui välillä vähän ja välillä taas tuli oikein kunnolla.
Opas esitteli meille mm. Tekniikan museon, historiallisia aukioita, kirkkoja ja
linnoja. Kävelimme myös presidentin virka-asunnon ohi, missä oli todella hieno
sisäpiha ja puutarha.
Loppupäivästä kaikki oli todella väsyneitä. Päivä oli ollut
pitkä, märkä, kylmä ja tuulinen. Mielenkiintoa ei ollut ihan kenelläkään sään
takia. Kävelimme vielä ennen hotelliin paluuta ruokakaupan kautta. Kaupasta
tarttui mukaan vähän snäksiä, juotavaa, ja vähän einesruokaakin. Loppuiltaa
vietettiin opiskelijoiden kesken yhdessä hotellin huoneessa.
Päivä 2 Tiistai
Eilisen rankan päivän jälkeen heräsimme aamulla virkeänä ja täynnä intoa tulevan päivän koitokseen. Kello 9.40 oppaamme Emilija, Tomas ja Diana tulivat hakemaan koko porukan hotellin aulasta. Päämääränä meillä oli nyt rautatiasema (Lithuanian Railways, Traffic Contro Centre). Aseman aulasta meitä tuli hakemaan ja mentiin viereiseen rakennukseen joka oli rautateiden valvontarakennus. Henkilökunta aloitti esittelyn toivottamalla meidät lämpimästi tervetulleeksi Vilnaan ja heidän mukaansa oli todella kunnianasia, että saivat meidät vierailulle. Kiersimme viisikerroksisen rakennuksen läpi alhaalta ylöspäin ja huoneesta huoneeseen. Päällimmäisenä mieleen jäi seuraavat asiat: Rautateiden valvontaan ja ohjaamiseen tarvitaan todella tehokkaat tietokoneet ja tehokkaat ohjelmat. Koneistojen varten rakennuksen pohjakerrokseen on sijoitettu kaikki tietokoneet. Tietokoneiden kotelot olivat jääkaapin kokoisia ja niitä oli sijoitettu vierekkäin 5x10 riviin tyyliin. Henkilöstöä oli useita kymmeniä töissä koko rakennuksessa, Kaikki olivat asiantuntijoita omalla alallaan. Rautateiden liikennettä valvotaan reaaliaikaisesti valtavista näytöistä. Asiantuntijat olivat todella keskittyneet omaan työhönsä.
Kello 11.10 saavuimme yhteen parkkipaikaan ja yhdestä
autotallin korjaamon ovesta tuli ulos hienosti ja asiallisesti pukeutunut mies
joka kertoi olevansa sähköinsinööri ja että hän on vastuussa osastosta nimeltä:
Faculty of Transport Engineering. Meille esiteltiin projektia jonka osasto oli
saanut aikaiseksi. Projektin tuotos oli täysin itse rakennettu sähköauto.
Sähköauton latauksessa menee 5-6h, jonka jälkeen voidaan ajaa 15 min täydellä
teholla. Sähköauton maksiminopeus oli noin. 120km/h. Sähköauto kiihtyi todella hyvin
tehokkaan sähkömoottorin ansiosta. Lopuksi muutaman opiskelija pääsi sähköauton
kyytiin kun insinööri ajoi muutaman kierroksen parkkipaikan ympärillä.
Sähköauton esittelyn jälkeen meidät ohjattiin sisätiloihin pieneen auditorioon.
Auditoriossa meille esiteltiin Falculty of Transport Engineeringin
organisaatiota, henkilökuntaa, osaston opiskelun mahdollisuuksia ja menestystä
projekteissa tai kansainvälisissä tutkimuksissa.
Aikataulu oli tiukka. Tekemistä oli paljon mutta aikaa
vähän, joten 12.00 olimme jo yliopiston ruokalassa syömässä. Ruoka oli hyvää,
meille tarjottiin riisiä, lohta ja kanaa jälkiruokineen. Ruokailun jälkeen
meidät ahdettiin taas kahteen minibussiin ja päämääränä oli nyt Logistiikka
kampus (Transport Economics and management). Meille esiteltiin kampuksen
historiaa, miten kampus on muuttunut vuosien varrella ja nykypäivän tilanne.
Sen jälkeen Hamkian edustus Merita piti lyhyehkön esityksen HAMKista,
koulutusohjelmista ja Riihimäen kampuksesta yms. Mainospuheiden jälkeen
oppaamme olivat järjestäneet kilpailumielisen tietovisakilpailun. Meidät
jaetiin pieniin 3 hengen ryhmiin. Ryhmille esitettiin tietovisa tyylisiä
kysymyksiä liittyen Liettuasta.
Kysymyksiä oli 16 ja 5 ryhmää sai 9 oikein. Palkintoja oli varattuna
vain kolmelle, joten viidelle ryhmälle esitettiin jatkokysymys. Jatkokysymyksen
jälkeen 3 parasta joukkuetta selvisi. Palkintojenjaon jälkeen lähdimme takaisin
hotellille ja meidän päivän yhteinen ohjelma oli päättynyt.
Päivä 3 Keskiviikko
Kello 13.00 menimme lounaalle. Lounaan jälkeen siirryimme
kaikki bussiin, joka vei meidät seuraavaan paikkaan. Vartin ajomatkan jälkeen
saavuimme yhden virastotalon eteen. Tämänkertainen virastotalo oli ns. Liikennevalvonta
virasto. Virastosta seurataan reaaliaikaisesti liikennevaloja jotka ovat ympäri
Vilnan vilkasta kaupunkia. Liikennevalojen välityksellä kerätään erilaista
dataa ja tiedot esim. tulevia tutkimuksia varten. Liikennevaloista saadaan myös
live-kuvaa, koska liikennevaloissa on asennettu videokuvausominaisuus.
Virastosta voidaan myös ohjata liikennevalot käsin eli manuaalisesti erilaisten
poikkeustilanteiden sattuessa.
Kello 17.00 olimme takaisin hotelilla. Takaisin tultiin
kävelemällä keskustan läpi, koska meidän tilauskyyti ei ollut tullut jostain
syystä. Hotellilla menin suihkuun ja sen jälkeen pienille päiväunille. Tunnin pituisten
päiväunien jälkeen olin taas aivan virkeä. Lähdin tällä kerralla yksin vähän
seikkailemaan. Kävelin joen yli ja matkasin yhteen kauppakeskukseen joka oli
noin 10 min kävelymatkan päästä. Loppuillasta aika meni mukavasti
kauppakeskuksessa kierrellen.
Päivä 4 Torstai
Aika meni nopeasti koska pariskunta kertoi mielenkiintoisia
tarinoita. Reilu tunti ehti jo vierähtää ja meidän piti valitettavasti lähteä
seuraavaan tapaamiseen. Kello oli 14.00 kun saavuimme yhden virastotalon eteen.
Talo oli todella valtava, ainakin 20-kerroksinen ja joka puolilta lasiseinät.
Hetkeä myöhemmin meille selvisi, että virastotalo kehittelee ja suunnittelee
älyliikenteeseen liittyviä laitteita. Yrityksen pomo tuli ja piti meille lyhyen
esityksen heidän laitteista ja heihin liittyvistä projekteista. Yritys oli
kehittänyt valvontalaitteita mitkä asennetaan vilkkaimpiin risteyksiin.
Laitteiden tarkoitus on vähentää ylinopeutta ja punaisia päin ajamista. Laite
lukee ajoneuvojen rekisterinumerot ja ottaa valokuvan kuskista. Tietojen perusteella
poliisit voivat määrätä ajoneuvon kuljettajalle sakon. Poliisilla on tietty
kaava jonka mukaan he sakottavat esim. ylinopeudesta kiinni jäävät kuskit. Esityksen
jälkeen lähdimme seuraavalle vierailulle, joka oli paikallisella poliisiasemalla.
Asemalla menimme liikennevalvonta osastolle, missä virkailijat lähettävät
sakkoja liikennerikkomuksia tehneille kuljettajille. Poliisiaseman vierailu oli
meidän viimeinen yhteinen ohjelma koko viikolta. Puolet porukasta lähti saman tien
hotellille viettämään vapaa-aikaa, kun taas puolet lähtivät Trakaihin katsomaan
historiallisia linnoituksia ja kirkkoja. Lähdin itse katsomaan historiallisia
nähtävyyksiä.
Trakai on historiallisesti merkittävä pikkukaupunki
Liettuassa, sijaitsee noin 27km Vilnasta. Trakai on yksi suosituimmista
Liettuan turistikohteista. Päätimme matkustaa Trakaihin junalla, koska
halusimme kokea paikallista lähijunaliikennettä. Junamatka oli kirjaimellisesti
pomppuinen, koska Liettualaisten junat aina vähän ”hyppivät” liikkeelle
lähdössä johtuen siitä että jokaisessa vaunussa on järjestelmä joka puskee
veturia eteenpäin. Puolen tunnin junamatkan jälkeen kuulimme kun kaiuttimista
sanottiin ”Trakai”. Juna-asemalta käveltiin 3km linnasaareen. Matkalla nähtiin
useita hienoja vanhoja kirkkoja. Aika vierähti
nopeasti linnasaarta ihmetellessä.
Päivä 5 Perjantai
Koko perjantai
oli varattu meille kotiin lähdön valmisteluun. Hotellihuoneet piti luovuttaa ja
maksaa viimeistään 12.00. Osa porukasta lähti vielä aamulla katsomaan opiskelijoiden
soluasuntoja, kun taas osa lähti tekemään viimeisiä ostoksia kauppoihin. Meidän
kyydit lentoasemalle lähtivät tasan 15.00. Kello 19.00 olimme jo takaisin kotikamaralla.
Paluulento sujui kaikin puolin hyvin puolen tunnin viivästyksestä huolimatta.
Loppupohdinnat
Ekskursiolla
oli todella kivaa, antoisaa ja viihtyisää. Matkaohjelma oli hyvin suunniteltu,
tekemistä oli koko ajan, vapaa-aikaa oli sopivasti ja tylsiä hetkiä ei ollut.
Eläminen oli halpaa Liettuassa, ruoan ja juomien hinnat olivat kolmanneksen
Suomen hinnoista. Sää oli todella epävakaista, tunnin aikana saattoi sataa,
paistaa, tulla rakeita tai räntää. Ennen matkan tekoa harkitsin pitkään, että lähtisinkö
edes mukaan koko reissulle. Mietin mm. riittävätkö rahat, onko reissulla
pelkästään tylsiä luentoja tai olisiko meillä vapaa-aikaa ollenkaan. Näin
reissun jälkeen olen iloinen siitä, että lähdin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti