maanantai 20. huhtikuuta 2015

Matkapäiväkirja

Päivä 1 Maanantai

Aamulla kello 7.07 meidän InterCity juna lähti Riihimäeltä kohti Tikkurilaan juna-asemaan. Tikkurilasta meillä oli jatkoyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Bussi 61V ajoi meidät suoraan kentälle ja 9.45 lentokoneen pyörät irtosivat kiitoradasta ja nokka oli kohti Liettuaan Vilnaan.
Lento kesti vain 45min kun saavuimme Vilnaan. Lento sujui hyvin pienestä turbulenssista huolimatta. Laukut saatuamme lähdimme kävelemään ulos missä meitä odottivat oppilaat joilla oli HAMK-kyltti kädessä. Oppilaat ottivat koko porukan vastaan lämpimästi ja toivottelivat kovasti tervetulleeksi Liettuaan. Ei mennyt kauan kun kaksi tilataksia tuli hakemaan meidät ja vei meidät suoraan hotellin eteen.  Vietyämme laukut käveltiin matkaoppaiden johdolla ostoskeskukseen nimeltä Cup.
Tarkoitus oli mennä kaikki yhteen ruokaravintolaan syömään ja oltaisi vaihdettu kuulumisia yms. Kello oli joskus 13.00 kun saavuimme ravintolaan eteen, hetken päästä tarjoilija tuli meidän luokse ja oli pahoillaan ettei ravintolaan voi ottaa näin isoa ryhmää, koska heidän resurssinsa  eivät ole riittävät. Oppaat jakoivat meidät taas kahteen ryhmään ja menimme etsimään jota toista ruokapaikkaa.
Kello 15.00 olimme kaikki syöneet ja laskut maksettu. Positiivisena asiana oli se, että ruoka oli todella halpaa ja maistuvaa verrattuna esim. Suomeen. Lounaan jälkeen meille annettiin 2h vapaata aikaa jotta voisimme kierrellä kaupat läpi tai ihan muuten vaan oleilemaan. Kyseissä kauppakeskuksessa kaikki kaupat olivat merkkikauppoja. Hinnat eivät olleet ihan sitä luokkaa mitä opiskelijat etsivät. Sillä aikaa kun olimme kaupoilla sää muuttui epävakaisemmaksi ja vettä tuli täydeltä laidalta.
Kello 17.00 meille tilattiin matkaopas joka vei meidät kävelemään kaupungin halki. Sää ei ollut ihan siitä paremmasta päästä kaupunkikiertueella. Oli todella tuulista, vettä tihkui välillä vähän ja välillä taas tuli oikein kunnolla. Opas esitteli meille mm. Tekniikan museon, historiallisia aukioita, kirkkoja ja linnoja. Kävelimme myös presidentin virka-asunnon ohi, missä oli todella hieno sisäpiha ja puutarha.

Loppupäivästä kaikki oli todella väsyneitä. Päivä oli ollut pitkä, märkä, kylmä ja tuulinen. Mielenkiintoa ei ollut ihan kenelläkään sään takia. Kävelimme vielä ennen hotelliin paluuta ruokakaupan kautta. Kaupasta tarttui mukaan vähän snäksiä, juotavaa, ja vähän einesruokaakin. Loppuiltaa vietettiin opiskelijoiden kesken yhdessä hotellin huoneessa.

Päivä 2 Tiistai


Eilisen rankan päivän jälkeen heräsimme aamulla virkeänä ja täynnä intoa tulevan päivän koitokseen. Kello 9.40 oppaamme Emilija, Tomas ja Diana tulivat hakemaan koko porukan hotellin aulasta. Päämääränä meillä oli nyt rautatiasema (Lithuanian Railways, Traffic Contro Centre). Aseman aulasta meitä tuli hakemaan ja mentiin viereiseen rakennukseen joka oli rautateiden valvontarakennus. Henkilökunta aloitti esittelyn toivottamalla meidät lämpimästi tervetulleeksi Vilnaan ja heidän mukaansa oli todella kunnianasia, että saivat meidät vierailulle. Kiersimme viisikerroksisen rakennuksen läpi alhaalta ylöspäin ja huoneesta huoneeseen. Päällimmäisenä mieleen jäi seuraavat asiat: Rautateiden valvontaan ja ohjaamiseen tarvitaan todella tehokkaat tietokoneet ja tehokkaat ohjelmat. Koneistojen varten rakennuksen pohjakerrokseen on sijoitettu kaikki tietokoneet. Tietokoneiden kotelot olivat jääkaapin kokoisia ja niitä oli sijoitettu vierekkäin 5x10 riviin tyyliin. Henkilöstöä oli useita kymmeniä töissä koko rakennuksessa, Kaikki olivat asiantuntijoita omalla alallaan. Rautateiden liikennettä valvotaan reaaliaikaisesti valtavista näytöistä. Asiantuntijat olivat todella keskittyneet omaan työhönsä.
Kello 11.10 saavuimme yhteen parkkipaikaan ja yhdestä autotallin korjaamon ovesta tuli ulos hienosti ja asiallisesti pukeutunut mies joka kertoi olevansa sähköinsinööri ja että hän on vastuussa osastosta nimeltä: Faculty of Transport Engineering. Meille esiteltiin projektia jonka osasto oli saanut aikaiseksi. Projektin tuotos oli täysin itse rakennettu sähköauto. Sähköauton latauksessa menee 5-6h, jonka jälkeen voidaan ajaa 15 min täydellä teholla. Sähköauton maksiminopeus oli noin. 120km/h. Sähköauto kiihtyi todella hyvin tehokkaan sähkömoottorin ansiosta. Lopuksi muutaman opiskelija pääsi sähköauton kyytiin kun insinööri ajoi muutaman kierroksen parkkipaikan ympärillä. Sähköauton esittelyn jälkeen meidät ohjattiin sisätiloihin pieneen auditorioon. Auditoriossa meille esiteltiin Falculty of Transport Engineeringin organisaatiota, henkilökuntaa, osaston opiskelun mahdollisuuksia ja menestystä projekteissa tai kansainvälisissä tutkimuksissa.
Aikataulu oli tiukka. Tekemistä oli paljon mutta aikaa vähän, joten 12.00 olimme jo yliopiston ruokalassa syömässä. Ruoka oli hyvää, meille tarjottiin riisiä, lohta ja kanaa jälkiruokineen. Ruokailun jälkeen meidät ahdettiin taas kahteen minibussiin ja päämääränä oli nyt Logistiikka kampus (Transport Economics and management). Meille esiteltiin kampuksen historiaa, miten kampus on muuttunut vuosien varrella ja nykypäivän tilanne. Sen jälkeen Hamkian edustus Merita piti lyhyehkön esityksen HAMKista, koulutusohjelmista ja Riihimäen kampuksesta yms. Mainospuheiden jälkeen oppaamme olivat järjestäneet kilpailumielisen tietovisakilpailun. Meidät jaetiin pieniin 3 hengen ryhmiin. Ryhmille esitettiin tietovisa tyylisiä kysymyksiä liittyen Liettuasta.  Kysymyksiä oli 16 ja 5 ryhmää sai 9 oikein. Palkintoja oli varattuna vain kolmelle, joten viidelle ryhmälle esitettiin jatkokysymys. Jatkokysymyksen jälkeen 3 parasta joukkuetta selvisi. Palkintojenjaon jälkeen lähdimme takaisin hotellille ja meidän päivän yhteinen ohjelma oli päättynyt.



Päivä 3 Keskiviikko

Aamulla 10.10 meidän taksi tuli hotellin eteen ja vei meidät suoraan yliopistolle. Yliopistolla kävelimme rakennuksesta toiseen ja rappusia ylös loputtomasti. Tuhansien rappusten jälkeen saavuimme yhteen neuvotteluhuoneeseen missä oli pitkä ja hieno puusta tehty neuvottelupöytä. Istahdimme kaikki neuvottelupöydän ääreen ja luokkaan tuli eri aloilta opettajia, jotka pitivät meille lyhyen esittelyn heidän omista koulutusohjelmistaan. Merita esitteli Yliopiston henkilökunnille Hamk organisaatiota, koulutusohjelmia, Riihimäen kampusta ja AMK-opiskelua Suomessa. Vastaavasti Vilnan yliopiston henkilökunta esitteli meille samat asiat. Kahden tunnin jälkeen esitykset alkoivat olla esitetty ja seuraavaksi meille näytettiin yliopiston laboratorio. Laboratoriossa testataan mm. erilaisten asfalttipalojen ominaisuuksia. Laboratorio sijaitsi yliopiston pohjakerroksessa ja siellä oli erilaisia koneita ja testihuoneita.
Kello 13.00 menimme lounaalle. Lounaan jälkeen siirryimme kaikki bussiin, joka vei meidät seuraavaan paikkaan. Vartin ajomatkan jälkeen saavuimme yhden virastotalon eteen. Tämänkertainen virastotalo oli ns. Liikennevalvonta virasto. Virastosta seurataan reaaliaikaisesti liikennevaloja jotka ovat ympäri Vilnan vilkasta kaupunkia. Liikennevalojen välityksellä kerätään erilaista dataa ja tiedot esim. tulevia tutkimuksia varten. Liikennevaloista saadaan myös live-kuvaa, koska liikennevaloissa on asennettu videokuvausominaisuus. Virastosta voidaan myös ohjata liikennevalot käsin eli manuaalisesti erilaisten poikkeustilanteiden sattuessa.
Kello 17.00 olimme takaisin hotelilla. Takaisin tultiin kävelemällä keskustan läpi, koska meidän tilauskyyti ei ollut tullut jostain syystä. Hotellilla menin suihkuun ja sen jälkeen pienille päiväunille. Tunnin pituisten päiväunien jälkeen olin taas aivan virkeä. Lähdin tällä kerralla yksin vähän seikkailemaan. Kävelin joen yli ja matkasin yhteen kauppakeskukseen joka oli noin 10 min kävelymatkan päästä. Loppuillasta aika meni mukavasti kauppakeskuksessa kierrellen.

Päivä 4 Torstai

Ensimmäinen päivä kun saimme nukkua pitkään. Ensimmäinen yritysvierailu alkoi vasta 12.00, joten lähdimme hotellin edestä vasta joskus 11 jälkeen. Taksi vei meidät ruuhkaisen kaupungin läpi ja 20min ajomatkan päästä pysähdyimme yhden yrityksen eteen. Ulkoapäin katsottuna liike näytti hyvin pieneltä ja ikkunoissa oli joitakin polkupyöriin liittyviä mainoksia. Kun astuimme liikkeen ovesta sisään sieltä tuli vastaan pariskunta jolla oli pieni vauva sylissä. Liiketila oli hyvin pieni ja ahdas. Polkupyöriä oli noin 50kpl joka puolella huonetta. Hetkeä myöhemmin meille selvisi, että liike oli polkupyörävuokraamo. Vuokraamo oli perustettu noin 7v sitten ja perustaja oli pariskunta. Pariskunta puhui hyvin englantia ja saimme paljon irti liikkeen ideasta, historiasta ja tämän hetkisestä tilanteesta. Vuokraamo vuokraa erilaisia polkupyöriä tai polkupyörien varusteita enimmäkseen turisteille. Yhden polkupyörän vuokraus maksaa ensimmäiseltä tunnilla 4e ja siitä eteenpäin 1e tunnilta tai sitten voi vuokrata koko päiväksi 9 eurolla. Liikkeen omistajat kertoivat meille myös paikallisesta pyöräilykulttuurista ja miten teitä ja infraa tulisi parantaa, jotta saadaan enemmän ihmisiä innostumaan pyöräilystä.
Aika meni nopeasti koska pariskunta kertoi mielenkiintoisia tarinoita. Reilu tunti ehti jo vierähtää ja meidän piti valitettavasti lähteä seuraavaan tapaamiseen. Kello oli 14.00 kun saavuimme yhden virastotalon eteen. Talo oli todella valtava, ainakin 20-kerroksinen ja joka puolilta lasiseinät. Hetkeä myöhemmin meille selvisi, että virastotalo kehittelee ja suunnittelee älyliikenteeseen liittyviä laitteita. Yrityksen pomo tuli ja piti meille lyhyen esityksen heidän laitteista ja heihin liittyvistä projekteista. Yritys oli kehittänyt valvontalaitteita mitkä asennetaan vilkkaimpiin risteyksiin. Laitteiden tarkoitus on vähentää ylinopeutta ja punaisia päin ajamista. Laite lukee ajoneuvojen rekisterinumerot ja ottaa valokuvan kuskista. Tietojen perusteella poliisit voivat määrätä ajoneuvon kuljettajalle sakon. Poliisilla on tietty kaava jonka mukaan he sakottavat esim. ylinopeudesta kiinni jäävät kuskit. Esityksen jälkeen lähdimme seuraavalle vierailulle, joka oli paikallisella poliisiasemalla. Asemalla menimme liikennevalvonta osastolle, missä virkailijat lähettävät sakkoja liikennerikkomuksia tehneille kuljettajille. Poliisiaseman vierailu oli meidän viimeinen yhteinen ohjelma koko viikolta. Puolet porukasta lähti saman tien hotellille viettämään vapaa-aikaa, kun taas puolet lähtivät Trakaihin katsomaan historiallisia linnoituksia ja kirkkoja. Lähdin itse katsomaan historiallisia nähtävyyksiä.
Trakai on historiallisesti merkittävä pikkukaupunki Liettuassa, sijaitsee noin 27km Vilnasta. Trakai on yksi suosituimmista Liettuan turistikohteista. Päätimme matkustaa Trakaihin junalla, koska halusimme kokea paikallista lähijunaliikennettä. Junamatka oli kirjaimellisesti pomppuinen, koska Liettualaisten junat aina vähän ”hyppivät” liikkeelle lähdössä johtuen siitä että jokaisessa vaunussa on järjestelmä joka puskee veturia eteenpäin. Puolen tunnin junamatkan jälkeen kuulimme kun kaiuttimista sanottiin ”Trakai”. Juna-asemalta käveltiin 3km linnasaareen. Matkalla nähtiin useita hienoja vanhoja kirkkoja.  Aika vierähti nopeasti linnasaarta ihmetellessä.


Päivä 5 Perjantai

Koko perjantai oli varattu meille kotiin lähdön valmisteluun. Hotellihuoneet piti luovuttaa ja maksaa viimeistään 12.00. Osa porukasta lähti vielä aamulla katsomaan opiskelijoiden soluasuntoja, kun taas osa lähti tekemään viimeisiä ostoksia kauppoihin. Meidän kyydit lentoasemalle lähtivät tasan 15.00. Kello 19.00 olimme jo takaisin kotikamaralla. Paluulento sujui kaikin puolin hyvin puolen tunnin viivästyksestä huolimatta.




Loppupohdinnat


Ekskursiolla oli todella kivaa, antoisaa ja viihtyisää. Matkaohjelma oli hyvin suunniteltu, tekemistä oli koko ajan, vapaa-aikaa oli sopivasti ja tylsiä hetkiä ei ollut. Eläminen oli halpaa Liettuassa, ruoan ja juomien hinnat olivat kolmanneksen Suomen hinnoista. Sää oli todella epävakaista, tunnin aikana saattoi sataa, paistaa, tulla rakeita tai räntää. Ennen matkan tekoa harkitsin pitkään, että lähtisinkö edes mukaan koko reissulle. Mietin mm. riittävätkö rahat, onko reissulla pelkästään tylsiä luentoja tai olisiko meillä vapaa-aikaa ollenkaan. Näin reissun jälkeen olen iloinen siitä, että lähdin. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti